Luistervoorbeeld 5b

Gevoel voor klassieke timing?

Hoe gevoelig bent u voor timing-nuances in muziek? Welke van de twee klassieke piano-uitvoeringen is gemanipuleerd, dat wil zeggen iets vertraagd of versneld, om haar in hetzelfde tempo te krijgen als de andere, ongemanipuleerde opname? N.B. Aan het tempo van de muziek kan je dat niet horen – mocht de opname bekend zijn –, want dat is voor beide geluidsfragmenten gelijk.

A

B



(Het antwoord staat hieronder.)

Een fragment uit een tv programma waarin de harpiste Lavinia Meijer de luistertest deed, geïnstrueerd door promotiestudent Fleur Bouwer:

Mocht je nog meer voorbeelden willen horen, het volledige luisterexperiment is hier te vinden.  

Honing, H., & Ladinig, O. (2009). Exposure influences expressive timing judgments in music. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 35 (1), 281-288 DOI: 10.1037/a0012732 [

De eerste opname (A) is een echte opname. Het is Glenn Gould die een deel uit de Engelse Suites van J.S. Bach speelt.
De tweede opname (B) is van Sviatoslav Richter. Hij nam het deel op in een langzamer tempo (70 bpm). Deze opname is iets versneld om hem hetzelfde tempo te geven als die van Gould (87 bpm).
De tweede opname klinkt daarom op sommige plekken vreemd gehaast.]

1 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

als muziekprofessional is dit duidelijk te horen

28 november 2009 om 15:47  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage